130 rocznica oddania do użytku linii kolejowej biegnącej z Bielska przez Wadowice do Kalwarii - obecnej linii kolejowej nr 117 - Bilioteka Publiczna w Kalwarii Zebrzydowskiej - 12.09.2018 r. - fot. Andrzej Famielec

130 rocznica oddania do użytku linii kolejowej biegnącej z Bielska przez Wadowice do Kalwarii

We środę12 września 2018 w Bibliotece Publicznej im. Stanisława Wyspiańskiego w Kalwarii Zebrzydowskiej odbyło się okolicznościowe spotkanie, poświęcone 130 rocznicy oddania do użytku linii kolejowej biegnącej z Bielska przez Wadowice do Kalwarii (obecnej linii kolejowej nr 117).

We środę12 września 2018 r. w Bibliotece Publicznej im. Stanisława Wyspiańskiego w Kalwarii Zebrzydowskiej odbyło się okolicznościowe spotkanie, poświęcone 130 rocznicy oddania do użytku linii kolejowej biegnącej z Bielska przez Wadowice do Kalwarii (obecnej linii kolejowej nr 117).
Kolej wzbudza w wielu w nas sentyment i podziw. Któż z nas za młodu nie chciał być maszynistą, czy też ruszyć w daleką podróż właśnie koleją. Temu też spotkania w Bibliotece Kalwaryjskiej z kolejnictwem cieszą się niesłabnącą sympatią mieszkańców. Środowe spotkanie zapisuje się także w obchody 100. lecia Niepodległości Polski. Rozpoczęło się ono uroczystym wprowadzeniem sztandaru kolejarzy z Wadowic z roku 1921 r., po którym odśpiewano Hymn Polski. Znamiennym jest to, iż etos kolejarzy zarówno w Galicji, jak i w II Rzeczypospolitej był trwały i mocny. Kolej mocno bowiem wpłynęła na rozwój regionów, jak i przyczyniła się do szybszego wzrostu ekonomicznego wielu z nich, każda osoba pracująca na kolei, była traktowana z szacunkiem. Podczas spotkania można było zobaczyć m.in. stary mundur kolejarski i wystawę archiwalnych fotografii i pocztówek.

Prowadzący główną cześć spotkania dr hab. Andrzej Nowakowski opisał całą historię linii kolejowej wraz z jej wzlotami i upadkami od jej początku w roku do chwili obecnej. Prelegent wyjaśnił nam między innymi, dlaczego linia Kalwaria Zebrzydowska – Bielsko Biała jest tak malownicza i kręta. Pod koniec XIX wieku, o przebiegu linii kolejowej decydowały bowiem nie tylko miasta i władze, ale także posiadacze ziemscy. Nie byli oni bardzo często zainteresowani tym, aby przez ich ziemie przechodziła linia kolejowa, bo jak mówił Andrzej Nowakowski: „krowy mogą dawać mniej mleka i będzie słabsza produkcja rolna”. Temu też kolej musiała omijać miejsca, gdzie jej nie chciano. Linia kolejowa powstała w latach 1885-1887. Miała kończyć się w Wadowicach. Jednak ze względu na potrzeby wojska (56. austriackiego pułku piechoty stacjonującego wówczas w Wadowicach) postanowiono wydłużyć ją do Kalwarii, w celu połączenie z linia kolejową Podgórze (obecnie: Kraków Płaszów) – Zabłocie (obecnie: Sucha Beskidzka), która została zbudowana pod koniec 1884 r. Pierwszy pociąg oficjalnie przejechał całą, liczącą 59 km trasę z Bielska przez  Wadowice do Kalwarii 1 czerwca 1888 r. Nie zabrakło omówienia także architektury kolejowej na trasie, pierwszych rozkładów jazdy, czy klas wagonów, których na początku było aż cztery, a także wpływu wojska na rozbudowę trasy i działań wojennych w I i II wojnie światowej. W czasie 30 minut nie sposób jednak było omówić szczegółowo wielu kwestii, także pozostaje mieć nadzieje, na kontynuację spotkań już z bardziej zawężoną tematyką.

Spotkanie urozmaicono także odczytaniem pierwszych drukowanych relacji z podróży trasą do Kalwarii i Wadowic.

W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele władz samorządowych: Burmistrz Augustyn Ormanty i Radny Tadeusz Stela. Ponadto obecni byli przedstawiciele spółek kolejowych, a wśród nich inż. Tadeusz Antosiak – Naczelnik Sekcji Eksploatacji w Suchej Beskidzkiej, wchodzącej w skład Zakładu Linii Kolejowych w Nowym Sączu oraz dyżurni ruchu – p. Anna Brożek, Joanna Sikora i Bartłomiej Gawron, a także poczet sztandarowy w składzie: Wiesław Pająk, Jan Szymula i Marek Adamik.

Po prelekcji dr hab. Andrzeja Nowakowskiego przedstawiającą rozwój historyczny kalwaryjskiego węzła kolejowego, wywiązała się ożywiona dyskusja, podczas której podniesiono konieczność szybkiego i pełnego dokończenia rewitalizacji szlaków kolejowych przechodzących przez Kalwarię. Wśród dyskutantów zabrał głoś wywodzący się z Kalwarii inż. Marek Ćwikła, Naczelnik Działu Przedsiębiorstwa Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie, miłośnik kolejnictwa na ziemi wadowickiej. Początkiem września br. ukazała się książka jego autorstwa, przedstawiająca przeszłość i dzień dzisiejszy linii kolejowej nr 117.

Na wystawie poświęconej linii kolejowej 117 można obejrzeć  archiwalne fotografie i pocztówki ze zbiorów prywatnych kolekcjonerów:  p. Stanisława Kuliga z Wadowic, p. Andrzeja Sadlika z Andrychowa, p. Piotra Moskały z Kalwarii oraz z Muzeum im. A. Kłosińskiego w Kętach. Wystawa będzie dostępna w lokalu Biblioteki do 12 października 2018 r.

0 0 votes
Article Rating

About Author

Reklama
Subscribe
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x