Kalendarz

Reklama
sty
21
wt.
Wystawa „Cicha noc – ikony i obrazy Bożego Narodzenia z bernardyńskich pracowni sztuki” @ Dwór w Stryszowie
sty 21@09:00 – 16:00

Prezentowane na wystawie ikony wykonano w działających przy klasztorach bernardynów pracowniach sztuki sakralnej: Pracownia św. Łukasza w Klasztorze OO. Bernardynów w Lublinie oraz Pracowni Sztuki Sakralnej pw. św. Bernardyna i bł. Mikołaja przy Sanktuarium Pasyjno-Maryjnym w Kalwarii Zebrzydowskiej.

Założycielem i kierownikiem pracowni jest o. dr Cyprian Moryc, historyk sztuki.

Obie pracownie, jako ośrodki pozaakademickiej edukacji artystycznej, prowadzą zajęcia stacjonarne, okazjonalne warsztaty izografii oraz letnie plenery artystyczne dla osób zainteresowanych sztuką sakralną, szczególnie ikoną. Warunkiem udziału w proponowanych zajęciach jest respekt dla duchowego wymiaru ikony i wynikający z niego szacunek dla wiekowej tradycji łączenia pracy z modlitwą i milczeniem. W doborze motywów pracownie odwołują się do klasycznych wzorów graficznych tradycyjnej ikonografii chrześcijańskiej, a w praktycznym działaniu stosują dawne technologie tempery jajecznej oraz techniki pozłotnicze. Staramy się unikać nowoczesnych modnych surowców oraz technicznych nowinek.

W bogatym dorobku obu pracowni, obok ikon ubogacających domy prywatne, znalazły się ikony pisane dla miejsc modlitwy i kultu, m. in. kościoła św. Franciszka w Kalnicy, diecezjalnego domu rekolekcyjnego „Tabor” w Rzeszowie, kościoła św. Brata Alberta w Lublinie, muzeum „Ars Moriendi” w kościele franciszkanów w Zamościu oraz kaplicy fundacji „Pasja Życia”  w Legionowie.

Uczestnicy wystawy: Magdalena Adamczyk, Natalia Duraj, Ewa Hodor, Renata Jurek, Elżbieta Kondrasiuk, Agnieszka Laszczak, Joanna Łabędzka, Grażyna Malinowska, O. Cyprian Moryc, Magdalena Oczkowska, Jolanta Olearczyk, Natalia Rola, Katarzyna Rychlicka, Helena Sakowicz, Joanna Stadnik, Marzena Weśniuk. Wystawa potrwa do 23 marca.

 

Wystawa Stryszów Łubieńskich @ Dwór w Stryszowie
sty 21@09:00 – 16:00
Wystawa Stryszów Łubieńskich @ Dwór w Stryszowie
W połowie 1942 roku zarząd nad stryszowskim dworem i przynależącymi do niego dobrami ziemskimi z polecenia niemieckich władz okupacyjnych objął Jan Cierniak – wójt Sammelgemeinde Stryszow. Tym samym dotychczasowa właścicielka, Anna z Łubieńskich Bieniewska (1904–1978), została zmuszona do opuszczenia swojej posiadłości i udania się do Krakowa, gdzie od lat mieszkała jej najstarsza siostra oraz inni krewni. Wyjeżdżając ze Stryszowa, zapewne nie spodziewała się, że pozostawionego tutaj majątku już nigdy nie odzyska.
Postać Anny Bieniewskiej zamyka długą listę właścicieli stryszowskiego dworu. Wraz z jej wyjazdem do Krakowa w sposób symboliczny zakończyła się pewna epoka w dziejach wsi, przez ostatnie sześć wieków bowiem w lokalnej wspólnocie zawsze była obecna osoba miejscowego dziedzica z wszystkimi jego prawami, przywilejami i obowiązkami. Od końca XVIII wieku Stryszów znajdował się w posiadaniu rodziny Gorczyńskich, z której pochodziła matka ostatniej dziedziczki, Rozalia (1858–1917), wydana za Franciszka Łubieńskiego (1859–1915).
Chociaż II wojna światowa przyniosła kres wspomnianej „epoki dziedziców”, to dzieła Łubieńskich – spadkobierców dorobku swoich poprzedników – w dużej mierze nadal trwają w przestrzeni współczesnego Stryszowa. Celem niniejszej wystawy nie jest więc tylko przypomnienie losów poszczególnych właścicieli majątku dworskiego z XIX i pierwszych dekad XX wieku, ale przede wszystkim zwrócenie uwagi na podejmowaną przez nich działalność na rzecz szeroko pojętego rozwoju wsi, na ich aktywną obecność w lokalnej społeczności chłopskiej oraz wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom i problemom stryszowian.
Czasy Rozalii i Franciszka Łubieńskich oraz ich dzieci to z wielu powodów okres bardzo szczególny. Po pierwsze w drugiej połowie XIX wieku proces ogólnego postępu cywilizacyjnego w Galicji znacznie przyspieszył na skutek upowszechniania się nowoczesnych zdobyczy techniki czy rozwoju szkolnictwa. Po drugie I wojna światowa doprowadziła do rozpadu Austro-Węgier i upadku systemu politycznego państwa, w którym tutejsza społeczność funkcjonowała przez blisko 150 lat. Po trzecie zaś, i najważniejsze, właśnie w tym okresie Polska odzyskała niepodległość, a suwerenne władze polskie przystąpiły do budowania II Rzeczpospolitej.
Mogłoby się wydawać, że wspomniane wydarzenia stanowiły jedynie odległe tło dla toczącego się własnym rytmem życia ówczesnych mieszkańców Stryszowa. Tymczasem byli oni nie tylko świadkami, ale często również uczestnikami wspomnianych wydarzeń, czego dowodem są zgromadzone na wystawie obiekty.
 
Kurator: Michał Makówka
tekst i foto: Muzeum Dwór w Stryszowie
Wystawa stała Wiara i Sztuka @ Muzeum przy Sanktuarium Pasyjno-Maryjnym w Kalwarii Zebrzydowskiej OO. Bernardynów,  ul. Bernardyńska 40
sty 21@11:00 – 19:00
Koncert z okazji Dnia Babci i Dziadka – Śpiewająca Rodzina Kaczmarek! @ Sala Widowiskowa CKSiT, Niemczynowksiego 3
sty 21@19:00 – 20:00

Serdecznie zapraszamy na wyjątkowy koncert Śpiewającej Rodziny Kaczmarek, który odbędzie się z okazji Dnia Babci i Dziadka. Wydarzenie odbędzie się 21 stycznia 2025 roku (wtorek) o godz. 19:00 w sali widowiskowej CKSiT, ul. Niemczynowskiego 3.

Bilety:
Bezpłatne bilety na koncert dostępne są w Starym Kinie, ul. Mickiewicza 4 w Kalwarii Zebrzydowskiej.
Uwaga: 1 osoba może odebrać maksymalnie 2 bilety.

Ważna informacja: Osoby, które zakupiły bilety na pierwotny termin koncertu (16.02.2025 r. lub 25.10.2024 r.), prosimy o zwrot biletów w kasie CKSiT.

Koncert „Viva La Musica” to zupełnie nowa produkcja Śpiewającej Rodziny Kaczmarek, jedynej w Polsce rodziny wykonującej muzykę klasyczną. W programie usłyszycie Państwo najpiękniejsze melodie z popularnych operetek, takich jak Wesoła wdówka, Hrabina Mariza, Księżniczka Czardasza czy Guditty. Wykonawcy zaprezentują także przeboje z kultowych musicali, takich jak Skrzypek na dachu, My Fair Lady czy Upiór w operze, a także standardy muzyki rozrywkowej – piosenki Franka Sinatry, Elvisa Presleya, Poula Anki czy Louisa Armstronga.
Iwona (sopran), Piotr (tenor), Adam (baryton) oraz Wojciech (baryton) zabiorą Państwa w niezapomnianą podróż przez piękno muzyki, pełną emocji i wrażeń.
Przyjdźcie, by spędzić niezapomniane chwile pełne muzycznych uniesień i radości.

sty
22
śr.
Wystawa „Cicha noc – ikony i obrazy Bożego Narodzenia z bernardyńskich pracowni sztuki” @ Dwór w Stryszowie
sty 22@09:00 – 16:00

Prezentowane na wystawie ikony wykonano w działających przy klasztorach bernardynów pracowniach sztuki sakralnej: Pracownia św. Łukasza w Klasztorze OO. Bernardynów w Lublinie oraz Pracowni Sztuki Sakralnej pw. św. Bernardyna i bł. Mikołaja przy Sanktuarium Pasyjno-Maryjnym w Kalwarii Zebrzydowskiej.

Założycielem i kierownikiem pracowni jest o. dr Cyprian Moryc, historyk sztuki.

Obie pracownie, jako ośrodki pozaakademickiej edukacji artystycznej, prowadzą zajęcia stacjonarne, okazjonalne warsztaty izografii oraz letnie plenery artystyczne dla osób zainteresowanych sztuką sakralną, szczególnie ikoną. Warunkiem udziału w proponowanych zajęciach jest respekt dla duchowego wymiaru ikony i wynikający z niego szacunek dla wiekowej tradycji łączenia pracy z modlitwą i milczeniem. W doborze motywów pracownie odwołują się do klasycznych wzorów graficznych tradycyjnej ikonografii chrześcijańskiej, a w praktycznym działaniu stosują dawne technologie tempery jajecznej oraz techniki pozłotnicze. Staramy się unikać nowoczesnych modnych surowców oraz technicznych nowinek.

W bogatym dorobku obu pracowni, obok ikon ubogacających domy prywatne, znalazły się ikony pisane dla miejsc modlitwy i kultu, m. in. kościoła św. Franciszka w Kalnicy, diecezjalnego domu rekolekcyjnego „Tabor” w Rzeszowie, kościoła św. Brata Alberta w Lublinie, muzeum „Ars Moriendi” w kościele franciszkanów w Zamościu oraz kaplicy fundacji „Pasja Życia”  w Legionowie.

Uczestnicy wystawy: Magdalena Adamczyk, Natalia Duraj, Ewa Hodor, Renata Jurek, Elżbieta Kondrasiuk, Agnieszka Laszczak, Joanna Łabędzka, Grażyna Malinowska, O. Cyprian Moryc, Magdalena Oczkowska, Jolanta Olearczyk, Natalia Rola, Katarzyna Rychlicka, Helena Sakowicz, Joanna Stadnik, Marzena Weśniuk. Wystawa potrwa do 23 marca.

 

Wystawa Stryszów Łubieńskich @ Dwór w Stryszowie
sty 22@09:00 – 16:00
Wystawa Stryszów Łubieńskich @ Dwór w Stryszowie
W połowie 1942 roku zarząd nad stryszowskim dworem i przynależącymi do niego dobrami ziemskimi z polecenia niemieckich władz okupacyjnych objął Jan Cierniak – wójt Sammelgemeinde Stryszow. Tym samym dotychczasowa właścicielka, Anna z Łubieńskich Bieniewska (1904–1978), została zmuszona do opuszczenia swojej posiadłości i udania się do Krakowa, gdzie od lat mieszkała jej najstarsza siostra oraz inni krewni. Wyjeżdżając ze Stryszowa, zapewne nie spodziewała się, że pozostawionego tutaj majątku już nigdy nie odzyska.
Postać Anny Bieniewskiej zamyka długą listę właścicieli stryszowskiego dworu. Wraz z jej wyjazdem do Krakowa w sposób symboliczny zakończyła się pewna epoka w dziejach wsi, przez ostatnie sześć wieków bowiem w lokalnej wspólnocie zawsze była obecna osoba miejscowego dziedzica z wszystkimi jego prawami, przywilejami i obowiązkami. Od końca XVIII wieku Stryszów znajdował się w posiadaniu rodziny Gorczyńskich, z której pochodziła matka ostatniej dziedziczki, Rozalia (1858–1917), wydana za Franciszka Łubieńskiego (1859–1915).
Chociaż II wojna światowa przyniosła kres wspomnianej „epoki dziedziców”, to dzieła Łubieńskich – spadkobierców dorobku swoich poprzedników – w dużej mierze nadal trwają w przestrzeni współczesnego Stryszowa. Celem niniejszej wystawy nie jest więc tylko przypomnienie losów poszczególnych właścicieli majątku dworskiego z XIX i pierwszych dekad XX wieku, ale przede wszystkim zwrócenie uwagi na podejmowaną przez nich działalność na rzecz szeroko pojętego rozwoju wsi, na ich aktywną obecność w lokalnej społeczności chłopskiej oraz wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom i problemom stryszowian.
Czasy Rozalii i Franciszka Łubieńskich oraz ich dzieci to z wielu powodów okres bardzo szczególny. Po pierwsze w drugiej połowie XIX wieku proces ogólnego postępu cywilizacyjnego w Galicji znacznie przyspieszył na skutek upowszechniania się nowoczesnych zdobyczy techniki czy rozwoju szkolnictwa. Po drugie I wojna światowa doprowadziła do rozpadu Austro-Węgier i upadku systemu politycznego państwa, w którym tutejsza społeczność funkcjonowała przez blisko 150 lat. Po trzecie zaś, i najważniejsze, właśnie w tym okresie Polska odzyskała niepodległość, a suwerenne władze polskie przystąpiły do budowania II Rzeczpospolitej.
Mogłoby się wydawać, że wspomniane wydarzenia stanowiły jedynie odległe tło dla toczącego się własnym rytmem życia ówczesnych mieszkańców Stryszowa. Tymczasem byli oni nie tylko świadkami, ale często również uczestnikami wspomnianych wydarzeń, czego dowodem są zgromadzone na wystawie obiekty.
 
Kurator: Michał Makówka
tekst i foto: Muzeum Dwór w Stryszowie
sty
23
czw.
Wystawa „Cicha noc – ikony i obrazy Bożego Narodzenia z bernardyńskich pracowni sztuki” @ Dwór w Stryszowie
sty 23@09:00 – 16:00

Prezentowane na wystawie ikony wykonano w działających przy klasztorach bernardynów pracowniach sztuki sakralnej: Pracownia św. Łukasza w Klasztorze OO. Bernardynów w Lublinie oraz Pracowni Sztuki Sakralnej pw. św. Bernardyna i bł. Mikołaja przy Sanktuarium Pasyjno-Maryjnym w Kalwarii Zebrzydowskiej.

Założycielem i kierownikiem pracowni jest o. dr Cyprian Moryc, historyk sztuki.

Obie pracownie, jako ośrodki pozaakademickiej edukacji artystycznej, prowadzą zajęcia stacjonarne, okazjonalne warsztaty izografii oraz letnie plenery artystyczne dla osób zainteresowanych sztuką sakralną, szczególnie ikoną. Warunkiem udziału w proponowanych zajęciach jest respekt dla duchowego wymiaru ikony i wynikający z niego szacunek dla wiekowej tradycji łączenia pracy z modlitwą i milczeniem. W doborze motywów pracownie odwołują się do klasycznych wzorów graficznych tradycyjnej ikonografii chrześcijańskiej, a w praktycznym działaniu stosują dawne technologie tempery jajecznej oraz techniki pozłotnicze. Staramy się unikać nowoczesnych modnych surowców oraz technicznych nowinek.

W bogatym dorobku obu pracowni, obok ikon ubogacających domy prywatne, znalazły się ikony pisane dla miejsc modlitwy i kultu, m. in. kościoła św. Franciszka w Kalnicy, diecezjalnego domu rekolekcyjnego „Tabor” w Rzeszowie, kościoła św. Brata Alberta w Lublinie, muzeum „Ars Moriendi” w kościele franciszkanów w Zamościu oraz kaplicy fundacji „Pasja Życia”  w Legionowie.

Uczestnicy wystawy: Magdalena Adamczyk, Natalia Duraj, Ewa Hodor, Renata Jurek, Elżbieta Kondrasiuk, Agnieszka Laszczak, Joanna Łabędzka, Grażyna Malinowska, O. Cyprian Moryc, Magdalena Oczkowska, Jolanta Olearczyk, Natalia Rola, Katarzyna Rychlicka, Helena Sakowicz, Joanna Stadnik, Marzena Weśniuk. Wystawa potrwa do 23 marca.

 

Wystawa Stryszów Łubieńskich @ Dwór w Stryszowie
sty 23@09:00 – 16:00
Wystawa Stryszów Łubieńskich @ Dwór w Stryszowie
W połowie 1942 roku zarząd nad stryszowskim dworem i przynależącymi do niego dobrami ziemskimi z polecenia niemieckich władz okupacyjnych objął Jan Cierniak – wójt Sammelgemeinde Stryszow. Tym samym dotychczasowa właścicielka, Anna z Łubieńskich Bieniewska (1904–1978), została zmuszona do opuszczenia swojej posiadłości i udania się do Krakowa, gdzie od lat mieszkała jej najstarsza siostra oraz inni krewni. Wyjeżdżając ze Stryszowa, zapewne nie spodziewała się, że pozostawionego tutaj majątku już nigdy nie odzyska.
Postać Anny Bieniewskiej zamyka długą listę właścicieli stryszowskiego dworu. Wraz z jej wyjazdem do Krakowa w sposób symboliczny zakończyła się pewna epoka w dziejach wsi, przez ostatnie sześć wieków bowiem w lokalnej wspólnocie zawsze była obecna osoba miejscowego dziedzica z wszystkimi jego prawami, przywilejami i obowiązkami. Od końca XVIII wieku Stryszów znajdował się w posiadaniu rodziny Gorczyńskich, z której pochodziła matka ostatniej dziedziczki, Rozalia (1858–1917), wydana za Franciszka Łubieńskiego (1859–1915).
Chociaż II wojna światowa przyniosła kres wspomnianej „epoki dziedziców”, to dzieła Łubieńskich – spadkobierców dorobku swoich poprzedników – w dużej mierze nadal trwają w przestrzeni współczesnego Stryszowa. Celem niniejszej wystawy nie jest więc tylko przypomnienie losów poszczególnych właścicieli majątku dworskiego z XIX i pierwszych dekad XX wieku, ale przede wszystkim zwrócenie uwagi na podejmowaną przez nich działalność na rzecz szeroko pojętego rozwoju wsi, na ich aktywną obecność w lokalnej społeczności chłopskiej oraz wychodzenie naprzeciw oczekiwaniom i problemom stryszowian.
Czasy Rozalii i Franciszka Łubieńskich oraz ich dzieci to z wielu powodów okres bardzo szczególny. Po pierwsze w drugiej połowie XIX wieku proces ogólnego postępu cywilizacyjnego w Galicji znacznie przyspieszył na skutek upowszechniania się nowoczesnych zdobyczy techniki czy rozwoju szkolnictwa. Po drugie I wojna światowa doprowadziła do rozpadu Austro-Węgier i upadku systemu politycznego państwa, w którym tutejsza społeczność funkcjonowała przez blisko 150 lat. Po trzecie zaś, i najważniejsze, właśnie w tym okresie Polska odzyskała niepodległość, a suwerenne władze polskie przystąpiły do budowania II Rzeczpospolitej.
Mogłoby się wydawać, że wspomniane wydarzenia stanowiły jedynie odległe tło dla toczącego się własnym rytmem życia ówczesnych mieszkańców Stryszowa. Tymczasem byli oni nie tylko świadkami, ale często również uczestnikami wspomnianych wydarzeń, czego dowodem są zgromadzone na wystawie obiekty.
 
Kurator: Michał Makówka
tekst i foto: Muzeum Dwór w Stryszowie
Turniej Gier Planszowych w Bibliotece @ Biblioteka Publiczna im. Stanisława Wyspiańskiego
sty 23@10:00 – 12:00

Lubisz grać w planszówki? Wszystkich miłośników rozgrywek planszowych zapraszamy 23 stycznia 2025r. o godz. 10.00 na Turniej Gier Planszowych do Biblioteki w Kalwarii Zebrzydowskiej.

Zapraszamy dzieci w wieku 7- 10 lat.

Nie musisz znać zasad i reguł gry, przed rozpoczęciem wyjaśnimy ci jak grać.

Zgłoszenia przyjmujemy do 17 stycznia 2025. Formularz zapisu dostępny jest w Bibliotece lub na stronie www.biblioteka.kalwaria.pl

Liczba miejsc jest ograniczona. Decyduje kolejność zgłoszeń

FORMULARZ ZAPISU

REGULAMIN TURNIEJU GIER PLANSZOWYCH

 

Przyjdź! Zagraj! Wygraj!

Dla Laureatów przewidziano atrakcyjne nagrody!

 

sty
24
pt.
Wystawa „Cicha noc – ikony i obrazy Bożego Narodzenia z bernardyńskich pracowni sztuki” @ Dwór w Stryszowie
sty 24@09:00 – 16:00

Prezentowane na wystawie ikony wykonano w działających przy klasztorach bernardynów pracowniach sztuki sakralnej: Pracownia św. Łukasza w Klasztorze OO. Bernardynów w Lublinie oraz Pracowni Sztuki Sakralnej pw. św. Bernardyna i bł. Mikołaja przy Sanktuarium Pasyjno-Maryjnym w Kalwarii Zebrzydowskiej.

Założycielem i kierownikiem pracowni jest o. dr Cyprian Moryc, historyk sztuki.

Obie pracownie, jako ośrodki pozaakademickiej edukacji artystycznej, prowadzą zajęcia stacjonarne, okazjonalne warsztaty izografii oraz letnie plenery artystyczne dla osób zainteresowanych sztuką sakralną, szczególnie ikoną. Warunkiem udziału w proponowanych zajęciach jest respekt dla duchowego wymiaru ikony i wynikający z niego szacunek dla wiekowej tradycji łączenia pracy z modlitwą i milczeniem. W doborze motywów pracownie odwołują się do klasycznych wzorów graficznych tradycyjnej ikonografii chrześcijańskiej, a w praktycznym działaniu stosują dawne technologie tempery jajecznej oraz techniki pozłotnicze. Staramy się unikać nowoczesnych modnych surowców oraz technicznych nowinek.

W bogatym dorobku obu pracowni, obok ikon ubogacających domy prywatne, znalazły się ikony pisane dla miejsc modlitwy i kultu, m. in. kościoła św. Franciszka w Kalnicy, diecezjalnego domu rekolekcyjnego „Tabor” w Rzeszowie, kościoła św. Brata Alberta w Lublinie, muzeum „Ars Moriendi” w kościele franciszkanów w Zamościu oraz kaplicy fundacji „Pasja Życia”  w Legionowie.

Uczestnicy wystawy: Magdalena Adamczyk, Natalia Duraj, Ewa Hodor, Renata Jurek, Elżbieta Kondrasiuk, Agnieszka Laszczak, Joanna Łabędzka, Grażyna Malinowska, O. Cyprian Moryc, Magdalena Oczkowska, Jolanta Olearczyk, Natalia Rola, Katarzyna Rychlicka, Helena Sakowicz, Joanna Stadnik, Marzena Weśniuk. Wystawa potrwa do 23 marca.