Oddala się wizja szybkiej rewitalizacji linii kolejowej 117 z Kalwarii Zebrzydowskiej do Bielska-Białej

Rok temu cieszyliśmy się z ogłoszonego przetargu na rewitalizację linii kolejowej nr 117. Niestety okazało się, że kosztorys przebudowy linii został znacznie przekroczony i z tego powodu przetarg unieważniono. Obecnie mówi się o realizacji rewitalizacji tylko odcinka z Wadowic do Andrychowa, gdzie trasę około 13 km pokonuje się z prędkością niecałych 40 km/h, co oznacza pokonanie jej w ciągu około 22 minut.

Rok temu cieszyliśmy się z ogłoszonego przetargu na rewitalizację linii kolejowej nr 117. Niestety okazało się, że kosztorys przebudowy linii został znacznie przekroczony i z tego powodu przetarg unieważniono. Obecnie mówi się o realizacji rewitalizacji tylko odcinka z Wadowic do Andrychowa, gdzie trasę około 13 km pokonuje się z prędkością niecałych 40 km/h, co oznacza pokonanie jej w ciągu około 22 minut.

PKP PLK ogłosiła obecnie przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla odcinka od km 1,675 do km 47,880 (Kalwaria Zebrzydowska – granica województwa), wykonanie robót budowlanych na odcinku od km
18,600 do km 31,046 (Wadowice – Andrychów), wybudowanie mijanki w Barwałdzie Średnim (co przy nadal istniejącej częściowo infrastrukturze przy stacji w Kleczy Górnej wydaje się kosztowniejszym wyjściem).  Zmiana ta nie oznacza wstrzymania prac rewitalizacji całej linii kolejowej nr 117 i nie oznacza, że gmina Kalwaria Zebrzydowska powinna odkładać prace związane ze zmianami w przejazdach kolejowych i budowy miejsc przesiadkowych Park&Ride. Jeżeli gmina Kalwaria Zebrzydowska prześpi czas modernizacji linii, to okaże się, że środki rządowe i wojewódzkie przeznaczone na budowę infrastruktury około kolejowej i drogowej, której zmiana jest wymuszona przez rewitalizację linii, nie zostaną jej przekazane.

Budowa Beskidzkiej Drogi Integracyjnej przesunęła się w planach na lata 2027-28, czyli można bezpiecznie przyjąć, że nie powstanie ona przed rokiem 2030. Jej otwarcie nie spowoduje jednak zmniejszenia korków w samym Krakowie, który już w chwili obecnej dąży do mocnego ograniczenia ruchu w jego centrum. Współdziałanie samorządów lokalnych z PKP w tworzeniu Park&Ride o czym pisaliśmy w artykule: Coraz bliżej Park and Ride w Kalwarii, może spowodować zwiększenie środków na rewitalizacje linii kolejowych. Jeżeli jednak samorządy lokalne nie będą zainteresowane zwiększeniem ruchu na liniach lokalnych, nie będą one traktowane priorytetowo przy kształtowaniu wizji rozwoju transportu lokalnego w województwie.

Przypomnijmy, że rewitalizacja linii kolejowej nr 117 z Kalwarii Zebrzydowskiej do Bielska-Białej zakłada, że pociągi będą osiągać na niej prędkość 80 km/h. Dlatego też spora ilość przejazdów kolejowych na tej trasie musi zmienić kwalifikacje, bądź zostać zamkniętych. Sporo w tej kwestii zależy od władz gminnych.

0 0 votes
Article Rating

About Author

Reklama
Subscribe
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x