b

Koncert kolęd limanowski Chóru CANTICUM IUBILAEUM – 20 stycznia 2019 r.

20 stycznia 2019 r. (w niedzielę) limanowski Chór Mieszany CANTICUM IUBILAEUM wystąpi w sanktuarium pasyjno – maryjnym w Kalwarii Zebrzydowskiej. O godzinie 11:00 chór uświetni swoim śpiewem uroczystą mszę świętą, po której wykona koncert kolęd Pokłon Jezusowi 

Wraz z chórem wystąpi  dr Jolanta Kowalska – Pawlikowska – sopran , wykładowca AM w Krakowie oraz Marcin Wasilewski – Kruk – bas. Przy organach zasiądzie Zygmunt Kokoszka – organista Bazyliki Mariackiej w Krakowie. W czasie koncertu będzie można usłyszeć polskie kolędy i pastorałki w ciekawych opracowaniach, a także znane na całym świecie pieśni bożonarodzeniowe. Chór będzie wykonywał utwory a capella,z towarzyszeniem organów , a także solistów. Wśród wykonywanych kolęd pojawią się także te specjalnie zaaranżowane dla Chóru CANTICUM IUBILAEUM przez Łukasza Farcinkiewicza, Marka Pawełka czy Mieczysława Sokołowskiego.

 

Wstęp na koncerty wolny.

 

 

 

Chór Mieszany Canticum Iubilaeum
przy Bazylice Matki Boskiej Bolesnej w Limanowej

 

Chór Mieszany Canticum Iubilaeum powstał w styczniu 1998 roku. Pomysłodawcą, założycielem i dyrygentem chóru jest organista pracujący
w limanowskiej Bazylice Matki Boskiej Bolesnej – Marek Michalik – absolwent Sekcji Muzyki Liturgicznej przy Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie oraz studiów podyplomowych w zakresie chórmistrzostwa prowadzonych przez Akademię Muzyczną w Bydgoszczy.

Początkowo chór liczył około dwudziestu członków. Do dnia dzisiejszego jego skład powiększył się ponad dwukrotnie. W chórze śpiewają uczniowie gimnazjów, szkół średnich, studenci, osoby pracujące zawodowo i będące już na emeryturze. Są to mieszkańcy Limanowej, ale także okolicznych miejscowości takich jak: Mordarka, Siekierczyna, Tymbark, Stara Wieś.

Repertuar chóru stanowią liczne dzieła muzyczne tworzone od średniowiecza, aż po czasy współczesne. Są to utwory religijne i świeckie
z różnych zakątków świata i w różnych językach.

W Roku Jubileuszowym 2000, zespół przyjął nazwę CANTICUM IUBILAEUM, co w wolnym tłumaczeniu znaczy RADOŚĆ ŚPIEWANIA.

Głównym celem i zadaniem chóru jest dbanie o piękno oprawy liturgii mszy świętej w parafii i diecezji. Poza tą działalnością, jego członkowie chór biorą udział w licznych występach i koncertach w kraju i za granicą. Koncertował w wielu słynnych sanktuariach w Polsce, jak: Łagiewniki, Jana Góra, Zakopane- Krzeptówki, Kraków-Mogiła, Toruń, Ludźmierz, Piotrków Trybunalski, Tarnów, Pasierbiec i wiele innych. Żarliwa modlitwa i śpiew chóru CANTICUM IUBILAEUM rozbrzmiewały także w Bazylice św. Piotra
w Watykanie, w Bazylice Matki Boskiej Większej w Rzymie, w Bazylice św. Jana na Lateranie, w Sanktuarium Świętego Domku w Loreto, w Bazylice św. Antoniego w Padwie, w Bazylice św. Franciszka w Asyżu, w Sanktuarium Świętego Oblicza w Manoppello, w Sanktuarium w Medjugorie, w Bazylice św. Stefana w Budapeszcie, w Bazylice Archikatedralnej w Egerze, w Bazylice św. Szczepana w Wiedniu, w Polskim Sanktuarium Narodowym na Kahlenbergu. Chórzyści z Limanowej wystąpili także z koncertami w hołdzie poległym na cmentarzach polskich w Loreto i Monte Cassino. Niezapomnianym przeżyciem dla członków zespołu był koncert pieśni patriotycznych przy grobie Jana Pawła II w Grotach Watykańskich. Chór współpracował ze znakomitymi orkiestrami, takimi jak: Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Orkiestra Kameralna L’Estate Armonico, Orkiestra Reprezentacyjna Straży Granicznej, Orkiestra Krakowska Młoda Filharmonia
. Prowadził śpiew podczas mszy świętych transmitowanych przez radio (Program Pierwszy Polskiego Radia, RDN Małopolska) i telewizję (TVP 1, TVP Kraków). Zespół miał także zaszczyt śpiewać dla papieży Jana Pawła II oraz Benedykta XVI w Watykanie.

Za swój cel chór stawia sobie także reprezentowanie rodzimej parafii p.w. Matki Boskiej Bolesnej oraz Miasta Limanowa poza ich granicami. Od kilku lat podejmuje współpracę z miastami partnerskimi Limanowej (Dolny Kubin – Słowacja, Wathlingen – Niemcy). Jest to okazja do zapoznania się z inną kulturą, obyczajami oraz do nawiązania wspaniałych znajomości, które niejednokrotnie owocują długotrwałą przyjaźnią.

Osoby, które szczególnie wpisały się w serca chórzystów, otrzymały zaszczytny tytuł Honorowego Członka Chóru. Są to: wybitni muzycy, wykładowcy Papieskiej Akademii Teologicznej i Akademii Muzycznej w Krakowie – śp. doc. Marian Machura (zmarły w 2016 roku) i Jego żona Maria Machura, Ks. Prałat Józef Poręba (były wieloletni proboszcz i kustosz Bazyliki MBB w Limanowej), Pan Wolfgang Grube (burmistrz zbiorczej gminy Wathlingen – miasta partnerskiego Limanowej). Innym wyróżnieniem dla osób bliskich chórowi jest tytuł Przyjaciel Chóru – nadany Pani Stefanii Kozik (Zbiorcza Gmina Wathlingen), Panu Adamowi Dudkowi (Prezes Zarządu Banku Spółdzielczego w Limanowej), Panu Zbigniewowi Szubrytowi (Zakłady Mięsne SZUBRYT), Panu Marcinowi Wasilewskiemu – Krukowi (nauczyciel emisji głosu), Panu Łukaszowi Farcinkiewiczowi (warszawskiemu pianiście
i kompozytorowi), Panu Franciszkowi Natankowi i Mateuszowi Franczykowi (fotografom).

Chórzyści są też otwarci na stałe doskonalenie swojego warsztatu wokalnego. Rozwijając i poszerzając umiejętności, biorą udział w konkursach
i festiwalach, na których niejednokrotnie są nagradzani.

Osiągnięcia chóru:

1. Wyróżnienie na IX Małopolskim Festiwalu Kolęd i Pastorałek – Myślenice 2000 r.
2. Wyróżnienie na III Gorczańskim Spotkaniu Chórów – Kamienica 2000 r.

3.
Srebrny Pas na II Małopolskim Konkursie Chórów – Kraków 2000 r.
4.
Wyróżnienie na Diecezjalnym Festiwalu Chórów Mieszanych – Tarnów 2000 r.
5.
III miejsce na XI  Małopolskim Festiwalu Kolęd i Pastorałek – Myślenice 2002 r.
6.
Srebrny Pas na IV Małopolskim Konkursie Chórów – Niepołomice 2002 r.
7. I miejsce na IX Ogólnopolskim Festiwalu Kolęd i Pastorałek – Będzin 2003 r.
8.
Srebrny Pas na V Małopolskim Konkursie Chórów – Niepołomice 2003 r.
9. III miejsce na XIII Małopolskim Festiwalu Kolęd i Pastorałek – Myślenice 2004 r.
10. I wyróżnienie na I Międzydiecezjalnym Przeglądzie Chórów Kościelnych
im. Ks. Jerzego Popiełuszki w Ząbkach k/Warszawy – Ząbki 2004 r.
11. II miejsce na IV Ogólnopolskim Konkursie Chórów Kościelnych
Ceacilianum Warszawa 2004 r.
12. III miejsce na XI Ogólnopolskim Festiwalu Kolęd i Pastorałek – Będzin 2005 r.
13. II miejsce na Festiwalu
Cantate Domino –  Akademia Muzyczna – Kraków 2006 r.
14. III miejsce na II Festiwalu Chórów Diecezji Tarnowskiej – Tarnów 2006 r.
15.
GRAND PRIX IV Ogólnopolskiego Przeglądu Pieśni Pasyjnej i Pokutnej Metropolii Górnośląskiej – Żory 2007 r.
16. III miejsce na I Ogólnopolskim Festiwalu Chórów
Sacra Ecclesiae Cantio – Tarnów 2008
17.
Srebrne pasmo na V Ogólnopolskim Konkursie Kolęd i Pastorałek – Chełmno 2010 r.
18. I miejsce na II Ogólnopolskim Festiwalu Muzyki Chóralnej
Sacra Ecclesiae Cantio – Tarnów 2010 r.
19. III miejsce na XX Myślenickim Konkursie Kolęd i Pastorałek – Myślenice 2011 r.
20. III miejsce na XIV Łódzkim Festiwalu Chóralnym
CANTIO LODZIENSIS – Łódź 2011 r.
21. Srebrna Struna na XVI Małopolskim Konkursie Chórów – Niepołomice 2012 r.
22. III miejsce na XVI Międzynarodowym Festiwalu Pieśni Religijnej
CANTATE DEO – Rzeszów 2012 r.
23. II miejsce XV Międzynarodowych Spotkaniach Chóralnych
Ad Gloriam Dei – Pińczów 2014 r.
24. III miejsce na V Krakowskim Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym
CRACOVIA CANTANS – Kraków 2014 r.
25.
II miejsce na VII Międzynarodowym Festiwalu Chóralnej Pieśni Maryjnej Częstochowa – Koziegłowy 2014 r.
26. I miejsce na Ogólnopolskim Festiwalu Pieśni Religijnej
Pater Noster – Strzepcz 2015 r.
27.
GRAND PRIX na XXV Tyskich Wieczorach Kolędowych – Tychy 2016 r.
28.
Złote pasmo na III Międzynarodowym Konkursie Chóralnej Muzyki Sakralnej Carmen Fidei oraz dwie nagrody specjalne: za najlepiej wykonany utwór kompozytora polskiego oraz za najlepiej wykonany utwór o tematyce pasyjnej – Łomża 2016 r.
29. II miejsce na XII Ogólnopolskim Przeglądzie Chórów Kościelnych Pieśni Pokutnej i Pasyjnej – Żory 2017 r.
30. Nagroda specjalna na Konkursie Chórów Pieśni Maryjnych – Kłodzkie Majowe Śpiewanie – Kłodzko 2018 r.

Chór ma w swoim dorobku również cztery płyty CD:

  • Adoremus Domine” – nagrana z okazji 5-lecia działalności.

  • Pokłon Jezuskowi” – powstała z okazji 10-lecia działalności.

  • Pani nasza Limanowska” – nagrana z okazji 50. rocznicy koronacji Matki Boskiej Bolesnej z Limanowej.

  • Deus Caritas est” – przygotowana wraz z innymi zespołami i chórami z okazji 100. rocznicy poświęcenia kościoła parafialnego w Limanowej.

Jednak śpiew i przynależność do chóru to nie tylko próby i ciężka praca, ale także czas wspólnie spędzony, piękne przeżycia artystyczne i estetyczne, przyjaźnie i więzy międzyludzkie, które – mimo iż nie są więzami krwi – są niemal rodzinne. Momentami odpoczynku i umacniania wzajemnych relacji są wyjazdy zagraniczne. Do tej pory chór odwiedził: Włochy, San Marino, Watykan, Słowację, Niemcy, Austrię, Bośnię i Hercegowinę, Chorwację, Węgry i Rumunię, za każdym razem ubogacając się pięknem przyrody, sztuki
i napotkanych ludzi. Za swoją działalność i osiągnięcia chór został odznaczony przez Radę Miasta Limanowa medalem i tytułem ZA ZASŁUGI DLA MIASTA LIMANOWA, przez Zarząd Sejmiku Województwa Małopolskiego – medalem POLONIA MINOR, przez Zarząd Główny Federacji Chórów Kościelnych CAECILIANUM – medalem GLORIAM DEI CANTARE. W roku 2018 z okazji 20. rocznicy powstania zespołu Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaczył chór honorową odznaką Zasłużony Kulturze Polskiej. Zarząd Województwa Małopolskiego przyznał chórowi Odznakę Honorową Województwa Małopolskiego – Złoty Krzyż Małopolski. Prezydent RP Pan Andrzej Duda odznaczył Brązowym Krzyżem Zasługi dyrygenta chóru Marka Michalika i prezesa zarządu Krzysztofa Młynarczyka.

 

Informacja o artystach
Jolanta Kowalska – Pawlikowska – sopran

Doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie wokalistyka. Trzykrotna Stypendystka Ministra Kultury (2004/05, 2005/06, 2006/07), Miasta Krakowa (Stypendium „Twórcze”, 2009) oraz programu „Młoda Polska” (2009). Ukończyła
z wyróżnieniem zarówno Akademię Muzyczną w Krakowie (klasa śpiewu prof. Agnieszki Monasterskiej) jak też studia podyplomowe w Guildhall School of Music&Drama w Londynie. Uczestniczka kursów mistrzowskich m.in.: Heleny Łazarskiej, Teresy Żylis-Gara, Paula Esswooda, Barbary Schlick, Petera Kooji. Jest laureatką pierwszej nagrody Międzynarodowych Konkursów: Bach Singer’s Prize w Londynie (2008) oraz The Thelma King (2009). Laureatka III Nagrody na Międzynarodowym Konkursie im. Ady Sari w Nowym Sączu (2011). Otrzymała Nagrodę Fundacji Bach-Marschall na Międzynarodowym Konkursie im. J. S. Bacha w Lipsku (2008), Nagrodę „Jurica Murai Prize” za najlepszą interpretację na 39th Festiwalu „Varaždin Baroque Evenings” (Chorwacja, 2009), a także wyróżnienia m.in. na Mozartowskim Konkursie Wokalnym w Londynie (2008). Współpracuje z zespołem The Musicke Companye, z którym dała szereg koncertów w Wielkiej Brytanii. Od 2003 r. współpracuje także
z Zespołem Capella Cracoviensis, z którym koncertowała m.in. w Kazachstanie, Francji, Szwajcarii, Niemczech, Finlandii, Chorwacji, Włoszech, na Ukrainie, Białorusi. Występowała z dyrygentami t.j.: Marc Minkowski, Andrew Parrott, Ottavio Dantone, Jordi Savall, Ralf Sochaczevsky, Anthony Ford, Paul Esswood, Andreas Spering, David Shemer, Piotr Sułkowski. Koncertowała między innymi na Festiwalach Opera RARA, Misteria Paschalia, Chichester Festivities w Anglii, Festival La Folia w Szwajcarii, Festival de Cannes we Francji, Bachfest organizowanym przez London Bach Society w Londynie i in. W październiku 2011 wystąpiła na festiwalu Opera Rara w „Alcinie” G.F. Haendla, którą poprowadził Marc Minkowski z towarzyszeniem orkiestry Les Musiciens du Louvre-Grenoble, co zaowocowało zaproszeniem na tournee po Hiszpanii, Francji i Niemczech z Pasją wg św. Mateusza J.S. Bacha. W roku 2015 wystąpiła między innymi na koncercie w Versailles wraz z Jordi Savallem czy na Festiwalu Opera Rara w „Koronacji Poppei” H. Purcella pod batutą Claudio Cavina
z zespołem La Venexiana czy w „Jephtha” Haendla z Ottavio Dantone
i Accademia Bizantina na Festiwalu Misteria Paschalia. Wystąpiła na zakończenie sezonu koncertowego NOSPR 2015/16 w partii Zerliny z opery „Don Giovanni” W.A. Mozarta pod batutą Alexandra Liebreichta. W swoim repertuarze ma także partie operowe m.in. H. Purcell – „Dido and Aeneas” partia Belindy, W.A. Mozart – „Don Giovanni” partia Zerliny, W.A. Mozart – „Le nozze di Figaro” partia Suzanny, W.A. Mozart – „Cosi fan tutte” partia Despiny, W. A. Mozart – „Die Zauberflöte” partia Paminy i Papageny, Ch. Gounod – „Orfeo ed Euridice” partia Euridice i in. Zajmuje się także dydaktyką jako asystent na Wydziale Wokalno-Aktorskim w Akademii Muzycznej w Krakowie.

Marcin Wasilewski – Kruk – bas

Ukończył Akademię Muzyczną w Krakowie na Wydziale Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Muzyki Kościelnej. Wieloletni wokalista Capelli Cracoviensis. Założyciel Scholi Gregoriańskiej Katedry Wawelskiej i jej kierownik muzyczny do 2016 roku. W latach 2007-2016 pełnił rolę drugiego dyrygenta Katedry Wawelskiej. W latach 2011-2018był wykładowcą Szkoły Kantoróworganizowanej przez Fundację DOL. Od 2012 roku przewodniczy Scholi Gregoriańskiej Zakonu Paulinów w Krakowie. W 2018 roku objął funkcję kantora Bazyliki Mariackiej. Jest wykładowcą Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie oraz Międzyuczelnianego Instytutu Muzyki Kościelnej, gdzie prowadzi zajęcia z emisji głosu. Organizuje również warsztaty oraz indywidualne zajęcia z emisji głosu dla wielu zespołów wokalnych i chórów,
w tym dla Chóru Mieszanego CANTICUM IUBILEUM z Limanowej. Jako wokalista współpracował z wieloma artystamii zespołami, jak m.in.: The Hilliard Ensemble, LesMusiciensduLouvre Grenoble, Chór Polskiego Radia, Chór Filharmonii Krakowskiej, Marc Minkowski, Paul Goodwin, Marek Toporowski, Krzysztof Penderecki, Henryk Mikołaj Górecki. W swojej działalności dyrygenckiej i solistycznej przygotował wiele nagrań płytowych realizowanych np. dla wytwórni DUX i Ars Sonora.Koncertował m.in. w Niemczech, Austrii, Francji, Włoszech, Finlandii, Czechach, Węgrzech, Ukrainie. W latach 1999, 2002, 2006 pełnił funkcję kantora w czasie liturgii sprawowanych na Błoniach Krakowskich przez Ojca Św. Jana Pawła II, Benedykta VI oraz podczas Ingresu Kardynała Stanisława Dziwisza .

Zygmunt Kokoszka – organista

Urodził się 2.04.1977 r. w Krakowie w rodzinie o tradycjach muzycznych. Naukę gry na organach rozpoczął w 1990 r. w Państwowym Liceum Muzycznym im. F. Chopina w Krakowie w klasie mgr Zbigniewa Indyka, którą ukończył z wyróżnieniem w 1996 r. W latach 1996 – 2003 odbył studia na Akademii Muzycznej w Krakowie, w klasie organów prof. Mirosławy Semeniuk-Podrazy, które ukończył z wyróżnieniem. Jest laureatem IV miejsca i nagrody za najlepiej wykonany utwór z Tabulatury Oliwskiej na IV Międzynarodowym Konkursie im. J. P. Sweelincka w Gdańsku (2000 r.). Brał także udział w międzynarodowych konkursach organowych w Gdańsku (1997 r.), w Wilnie (1999 r.), oraz w Saint-Maurice w Szwajcarii (2001 r.). Czynnie uczestniczył w licznych kursach interpretacji muzyki organowej w Polsce i w Niemczech, prowadzonych przez najwybitniejszych wirtuozów gry organowej, m.in.: Guy Boveta, Herberta Wulfa, Ludgera Lohmanna, Juliana Gembalskiego, Haralda Vogla, Martina Haselboecka, Oliviera Latry, Jeana Pierre’a Lecoday, Jamesa Davida Christie, Ewalda Kooimana. Koncertował w kraju (Kraków, Warszawa, Gdańsk, Opole, Bydgoszcz, Sejny, Łódź, Skierniewice, Olkusz, Lutoryż, Bukowina Tatrzańska) i za granicą – Niemcy (Lubeka) i Ukraina (Czerniowce) na festiwalach i pojedynczych koncertach. Udziela się również jako kameralista. Prowadzi klasę organów w Archidiecezjalnej Szkole Muzycznej II stopnia w Krakowie. Jest organistą Bazyliki Mariackiej w Krakowie.

0 0 votes
Article Rating

Reklama
Subscribe
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x