Serdecznie zapraszamy na uroczysty koncert podczas którego wykonana zostanie Msza Cecyliańska autorstwa Josepha Haydna. Koncert odbędzie się w niedzielę – 8 listopada o godz. 19.00 w kościele św. Piotra Apostoła w Wadowicach. Na koncert zapraszają: Ks. Prałat Tadeusz Kasperek – proboszcz parafii pw. Św. Piotra Apostoła w Wadowicach, Filharmonia Krakowska oraz Muzeum Dom Rodzinny Ojca Świętego Jana Pawła II w Wadowicach
Już w najbliższą niedzielę, 8 listopada., odbędzie się uroczysty koncert w wykonaniu chóru i orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod batutą maestro Wojciecha Rodka. Usłyszymy też wspaniałych solistów:
Joannę Radziszewską – Sojkę – sopran
Aleksandrę Kalicką – alt
Dominika Czernika – tenor
Wojciecha Tabisia – bas
Teresę Majkę-Pacanek – chórmistrz
Wstęp na wydarzenie jest wolny.
Chwilę wcześniej, o godz. 17.00 w Muzeum Dom Rodzinny Ojca Świętego Jana Pawła II w Wadowicach odbędzie się konferencja prasowa, podczas której Dyrektor Filharmonii Krakowskiej im. Karola Szymanowskiego – Pan Mateusz Prandota oraz Dyrektor Muzeum Dom Rodzinny Ojca Świętego Jana Pawła II w Wadowicach – ks. Łukasz Piórkowski podpiszą porozumienie o nawiązaniu współpracy pomiędzy dwoma instytucjami kultury Województwa Małopolskiego.
„Każdy początkujący artysta z niecierpliwością czeka na chwilę, w której jego kariera zawodowa nabierze tempa. Objęcie stanowiska wicekapelmistrza na dworze węgierskich arystokratów Esterházych w Eisenstadt okazało się punktem zwrotnym w drodze do sławy, którą miał osiągnąć J. Haydn. Zamówiona przez księcia Esterházego Missa Cellensis z 1766 roku przeznaczona była dla kościoła Mariazell w Styrii, jednego z najsłynniejszych ośrodków kultu maryjnego w Europie Środkowej. Oryginalny tytuł mszy Missa Cellensis („Msza z Zell”), który pojawia się na jedynym zachowanym fragmencie partytury Haydna, odnalezionym w 1970 roku w Budapeszcie, przypisuje jej powstanie kultowi pielgrzymek do Mariazell. Aż do tego odkrycia dzieło to było jednak znane jako Missa Sanctae Caeciliae, a alternatywny tytuł funkcjonował od XIX wieku. Być może odnosił się on do tradycji wykonania mszy przez wiedeńską wspólnotę muzyków – kongregację św. Cecylii, jednak według obecnego stanu wiedzy informacja o związkach mszy Haydna z postacią świętej pozostaje jedynie w kręgu spekulacji. Oparta na późnobarokowej tradycji Missa Cellensis bywa często nazywana „mszą kantatową” i stanowi znakomity przykład wykorzystania techniki polifonicznej. Rękopis dzieła spłonął w pożarze, ale w 1773 roku kompozytor postanowił odtworzyć dzieło z pamięci, wprowadzając przy tym pewne zmiany” (Dorota Staszkiewicz)
Może Ci się spodobać
-
Uzbierano całą kwotę na „najdroższy lek świata” dla Zosi Pająk ze Skawinek!
-
Nowa wystawa w Muzeum Miejskim
-
Męska Droga Krzyżowa w Kalwarii
-
Konsultacje społeczne w sprawie uchwalenia tzw. „strefy ciszy” na obszarze Jeziora Mucharskiego w granicach Powiatu Wadowickiego
-
Augustyn Ormanty – Samorządowiec regionu tygodnika „Wprost”