Od piątku 8 września zapraszamy do GOK na XXXI edycję Międzynarodowych Warsztatów Filmu Animowanego. W programie wydarzenia, obok profesjonalnych warsztatów mistrzowskich dla filmowców, zaplanowano także ogólnodostępne wykłady dla zainteresowanych oraz pakiet zajęć i wykładów dla dzieci i młodzieży z gminy Lanckorona.
Ogólnodostępne wykłady i spotkania autorskie:
8 września g. 17.30 – otwarcie warsztatów i pokaz filmów pedagogów XXXI edycji Warsztatów,
9 września g. 18.00 – prof. Jacek Adamczak – Rotoskopia… wykład i prezentacja,
10 września g. 17.30 – prof. Otto Alder – Czas i narracja – rozmowa prof. Otto Aldera z uczestnikami i publicznością przybyłą na wykład;
11 września g. 19.00 – prof. Jerzy Kucia – Spotkanie autorskie;
12 września g. 19.00 – prof. Piotr Dumała – Las – prezentacja i spotkanie autorskie;
13 września g. 19.00 – prof. Piotr Dumała – Zagadnienia scenariuszowe filmu animowanego na przykładzie filmu autorskiego – wykład i prezentacja.
W Warsztatach bierze udział 15 filmowców z Kolumbii, Niemiec, Ukrainy i Polski.
W Warsztatach dziecięcych weźmie udział ok 20 uczniów i przedszkolaków z gminy Lanckorona.
Ponadto prof. Jacek Adamczak wygłosi wykłady wraz z prezentacjami w szkołach.
Profesorowie prowadzący w 2023 r. mistrzowskie warsztaty dla filmowców:
prof. dr hab. Jacek Adamczak urodził się w 1955 roku w Poznaniu. Reżyser, scenarzysta, animator, grafik, pedagog, promotor i opiekun artystyczny. Ukończył studia w państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu (obecnie Uniwersytet Artystyczny). Profesor zwyczajny. Kierownik I Pracowni Animacji na Wydziale Animacji Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Od 1982 roku do dzisiaj związany z Telewizyjnym Studiem Filmów Animowanych w Poznaniu, gdzie zrealizował
swoje najważniejsze filmy. Specjalizuje się w różnorodnych technikach animacji rysunkowej. Jego twórczość autorska skierowana jest głównie do młodego odbiorcy.
Debiutował filmem: „Kropka, wykrzyknik, znak zapytania” (wspólnie z Maciejem Dwiekiem). W serii miniatur filmowych do muzyki klasycznej poznańskiego studia zrealizował siedem filmów, m.in. Serenadę „Eine kleine Nachtmusik” W. A. Mozarta. Kolejne filmy „O wielkim wstydzie” z 1998 roku oraz „Jak szukaliśmy Lailonii” z 2011 roku to realizacje z cyklu 14 Bajek z królestwa Lailonii Leszka Kołakowskiego. Był także m.in. autorem (scenariusz, reżyseria, scenografia) sześciu filmów z serii „Baśnie i bajki polskie”. Ostatni to „Kamień na dnie jeziora” z 2017 roku.
Laureat blisko czterdziestu nagród i wyróżnień na festiwalach krajowych i zagranicznych (m.in. w Krakowie, Poznaniu, Chicago, Kairze, Moskwie, Bratysławie). W 2008 roku odznaczony Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. W 2016 roku na 34 Międzynarodowym Festiwalu Młodego Widza „Ale Kino” w Poznaniu otrzymał nagrodę Platynowe Koziołki w uznaniu za całokształt twórczości.
prof. Otto Alder – pracuje jako kurator programowy oraz zasiada w jury i komisjach selekcyjnych festiwali. Zaczynał w animacji organizując Stuttgart Int. Animation Festival (1987 – 1992), a następnie pełnił funkcję dyrektora programu animacji na festiwalu w Lipsku (1992 – 2005).
Otto Alder jest współzałożycielem i w latach 1994-2004 był współdyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Animacji Fantoche. Ponadto kierował programem animacji na Black Night Film Festival w Tallinie (1999-2002) oraz na Animation Festival Tough Eye w Turku (2001-2003). W 2009 roku został wybrany na Honorowego Prezydenta Międzynarodowego Festiwalu Animacji w Ottawie. W 2021 roku otrzymał nagrodę ASIFA oraz nagrodę Monstra Festival. Oprócz tworzenia własnych filmów, fotografii i instalacji, od 2002 do 2019 roku wykładał historię ruchomych obrazów i historię animacji jako profesor na wydziale animacji Uniwersytetu Nauk i Sztuk Stosowanych w Lucernie, a w latach 2004-2010 był współdyrektorem tego wydziału. Jest członkiem ASIFA (dyrektor zarządu 1993 -1998).
Ponadto Otto Alder był założycielem i dyrektorem artystycznym Lucerne International Animation Academy 2009 (LIAA –
https://animation-luzern.ch/2020/02/19/liaa/). W 2011 roku został członkiem Szwajcarskiej Akademii Filmowej oraz APSA (Asia Pacific Screen Academy, Brisbane).
prof. dr hab. Piotr Dumała – urodził się w 1956 roku w Warszawie. Reżyser i scenarzysta filmów animowanych i fabularnych, scenograf, pisarz, grafik, autor plakatów i ilustracji prasowych i książkowych. Studiował w Warszawskiej ASP na Wydziale Konserwacji Dzieł Sztuki oraz na Wydziale Grafiki w pracowni animacji. Związany był ze Studiem Miniatur Filmowych w Warszawie oraz ze studiem Se-ma-for w Łodzi, gdzie zrealizował swój debiut – film animowany „Lykantropia” (1981). Wykłada
od 30 lat animację w Szkole Filmowej w Łodzi, uczył także przez 4 lata w Szwecji na Wydziale Animacji Konstfack College of Art i przez 3 lata na Harvard University w USA. W 2009 roku ukazał się „Las” – fabularny debiut Piotra Dumały, wykorzystujący połączenie techniki animacji z filmem aktorskim, ze zdjęciami Adama Sikory. Dumała zrealizował po 6 latach swój następny film fabularny „Ederly” (zdjęcia Adam Sikora) a obecnie kończy realizację trzeciej fabuły „Fin del Mundo” ze zdjęciami Piotra Kukli.
Dumała specjalizuje się w filmie animowanym dla dorosłych, podejmując często tematykę psychologiczną. Posługuje się logiką snu, tworząc filmy pokrewne surrealizmowi. Do jego dorobku należą filmy takie jak „Czarny Kapturek” (1983) , „Nerwowe życie kosmosu” (1986), „Latające włosy” (1984), „Wolność nogi” (1988), „Ściany” (1987), „Hipopotamy” (2014),
„Ostatnia Wieczerza” (2019). Chętnie sięga też do literatury. Można tu wyszczególnić filmy takie jak „Franz Kafka” (1991) – biografia fantastyczna Franza Kafki, inspirowana dziennikami i fotografiami pisarza oraz adaptacje dzieł Dostojewskiego „Łagodna”(1985), „Zbrodnia i Kara” (2000). W swoich filmach stosuje różnorodne techniki animacji. Najbardziej wyróżnia go jednak technika animacji na płytach gipsowych, polegająca na wydrapywaniu i zamalowywaniu płyt gipsowych, którą Dumała wymyślił dzięki doświadczeniom ze studiów na kierunku konserwacji rzeźby kamiennej.
Jest Laureatem wielu nagród m.in. nagrody artystycznej młodych im.Stanisława Wyspiańskiego (1986), nagrody Wielki FeFe za „robienie swojego w filmie” na X Fefe Film Festiwal w Warszawie (2003), Nagrody Luna de Valencia za całokształt twórczości (2003), Nagrody Smok Smoków (2021) na Krakowskim Festiwalu Filmowym, oraz wielu nagród głównych na festiwalach filmowych (m.in. w Krakowie, Mannheim, Łagowie, Ottawie, Amsterdamie, Annecy, Huesca, Montrealu, Zagrzebiu), a także nagród w USA za prace komercyjne dla stacji MTV. W 2005(?) roku został odznaczony Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
prof. dr hab. Jerzy Kucia – urodzony w 1942 r. Ukończył Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych w Krakowie w roku 1961 i Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie w roku 1967. Studiował malarstwo, grafikę i film animowany w pracowniach profesorów: Wacława Taranczewskiego, Konrada Srzednickiego, Włodzimierza Kunza. Bezpośrednio po ukończeniu studiów pracował twórczo jako grafik i malarz biorąc udział w około 150 wystawach krajowych i zagranicznych, otrzymując szereg nagród m.in. I Nagrodę w dziedzinie grafiki na Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki „Wiosna Opolska”, III Nagrodę w dziedzinie grafiki na wystawie „XXX-lecie PRL”. Obecnie pracuje twórczo głównie w dziedzinie filmu animowanego jako reżyser, scenarzysta, grafik.
Debiutował filmem „Powrót” w roku 1972. Każdy z jego filmów był wielokrotnie prezentowany w konkursach ważnych światowych festiwali uzyskując znaczące nagrody. Zorganizowanych zostało wiele retrospektywnych przeglądów jego dorobku filmowego przez prestiżowe festiwale, muzea, ośrodki sztuki.
Profesor Jerzy Kucia zajmuje się pracą pedagogiczną. W krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych kierował Pracownią Filmu Animowanego od roku 1981 do 2013 i Katedrą Grafiki Projektowej Wydziału Grafiki. Prowadził gościnnie zajęcia i warsztaty filmu animowanego ze studentami w National Film and Television School w Londynie, na Uniwersytecie w Munster, w Akademii Sztuk Pięknych w Lubljanie, w Vancouver, Bombaju, Wiedniu, Tuluzie, Singapurze, Bogocie, Taipei.
Od roku 1985, przez kolejne kadencje, do roku 2000 był członkiem zarządu ASIFA (Association Internationale du Film D’Animation). W latach 1994-97 był Vice-Prezydentem tego światowego stowarzyszenia, zajmującego się różnorodnymi aspektami sztuki filmu animowanego w skali międzynarodowej.
Jest członkiem Zarządu Stowarzyszenia Filmowców Polskich i ekspertem w Polskim Instytucie Sztuki Filmowej. Za osiągnięcia artystyczne, znaczący wkład w rozwój polskiej i światowej sztuki filmu animowanego oraz za działalność pedagogiczną został uhonorowany prestiżowymi polskimi oraz światowym nagrodami. Jest również członkiem Amerykańskiej Akademii Sztuki i Wiedzy Filmowej.
About Author
You may also like
-
Pożar na poddaszu w Stanisławiu Dolnym
-
Zderzenie dwóch aut pod Urzędem Miasta w Kalwarii
-
Kto odpowiada za zimowe utrzymanie dróg w sezonie 2024/2025
-
„Stolarstwo na słodko”
-
Kondolencje rodzinie Ireny Sabała
-
Uroczyste otwarcie zmodernizowanego boiska „Sahara” w Kalwarii Zebrzydowskiej
-
Kalwaryjscy policjanci zatrzymali poszukiwanego mężczyznę
-
Świąteczna magia na rynku w Kalwarii Zebrzydowskiej
-
Zapraszamy na III Kalwaryjski Jarmark Bożonarodzeniowy
Subscribe
0 komentarzy