Prasłowiańskie znaki pojawiły się na górze Żar na grodzisku Bugaj

Jak informuje jeden z czytelników portalu Kalwaria 24, na grodzisku Bugaj nieopodal ruin Zamku Barwałd pojawił się prasłowiański znak. Znak znany jako „ręce boga”, jest narysowany poniżej tablicy informacyjnej opisującej Grodzisko Bugaj.

Jak informuje jeden z czytelników portalu Kalwaria 24, na grodzisku Bugaj nieopodal ruin Zamku Barwałd pojawił się prasłowiański znak. Znak znany jako „ręce boga”, jest narysowany poniżej tablicy informacyjnej opisującej Grodzisko Bugaj.

Jest jeden z niewielu symboli starosłowiańskich jakie można zauważyć w regionie. Do tej pory znak nie był dostrzegany w regionie. Sama nazwa grodziska „Bugaj” oznacza święte miejsce (dla Słowian) i pojawiała się dla określenia tego miejsca od zamierzchłych czasów. Czy wyznawcy religii starosłowiańskich pojawili się w regionie? Czas pokaże. 

Jak pisze Michał Wojenka – „Grodzisko Bugaj znane jest nauce dopiero od lat powojennych. Jego odkrycie przypadło w udziale tzw. Karpackiej Ekspedycji Archeologicznej kierowanej przez Andrzeja Żakiego(…). Po raz pierwszy Bugaj pojawił się na kartach fachowych opracowań w 1955 roku (…). Pełną inwentaryzację grodziska wykonano dopiero w 1957 roku[1]. W 2015 roku relikty założenia obronnego w Bugaju doczekały się weryfikacyjnych prac wykopaliskowych…[2].

Prace te doprowadziły do znalezienia kilku artefaktów, z których najstarsze pochodzą z „tzw. kultury łużyckiej, datowaną na późną epokę brązu i wczesną epokę żelaza (tj. pomiędzy VIII a V wiekiem przed Chrystusem)” pisze w Andrzej Bucki w książce Zamek Barwałd[3]. Więcej na temat wykopalisk można dowiedzieć się z pozycji „Tajemnice góry Żar – Grodzisko Bugaj” wydanej w 2016 roku.

Symbol znany jako Ręce Boga pochodzi z odkrytej w 1936 roku na stanowisku archeologicznym w Białej w województwie łódzkim popielnicy, datowanej na III‒IV wiek n.e. (kultura przeworska). W czasie II wojny światowej naczynie to, z powodu obecności na nim swastyk, było wykorzystywane przez nazistów do celów propagandowych. Jego wizerunek reprodukowano w licznych kopiach na plakatach, widokówkach i w gazetach, zaś dwuramienna swastyka stała się herbem okupowanego miasta. Popielnica zaginęła w trakcie wycofywania się Niemców z Łodzi i do dziś znana jest tylko jej gipsowa kopia.

 

[1] Michał Wojenka, Czy grodzisko w Bugaju na górze Żar to pamiątka po oblężeniu zamku Barwałd w 1477 roku, w: Residentiale tempore belli et pacis. Materiały do badań i ochrony założeń rezydencjonalnych i obronnych, red. Piotr Laska, Piotr Stypczuka, Warszawa 2019, s. 256.

[2] Tamże, s. 257.

[3] Andrzej Bucki, Zamek Barwałd. Historia i legenda, ludzie i wydarzenia, Kalwaria Zebrzydowska 2019, s. 29.

fot. materiały nadesłane

0 0 votes
Article Rating

About Author

Reklama
Subscribe
Powiadom o
guest

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

15 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
walerian słomka
walerian słomka
10 stycznia 2020 10:21

Kto to takie pierdoły wypisuje ? chyba autor rysunku, tożsamy z autorem zdjęcia [ sic! ], ilość błędów i literówek w tekście zastraszająca. Co Wojenka ustalił radzę przeczytać w jego opracowaniu dostępnym w kalwaryjskiej bibliotece, a nie słuchać jakiś „bugajskich wieszczów”.

ekogroszek
Reply to  walerian słomka
10 stycznia 2020 13:19

Ani rysunek , ani zdjęcie ani tekst nie jest ,,bugajskiego wieszcza” więc niżyczę sobie insynuacji ,,wszechwiedzącego”

walerian słomka
walerian słomka
Reply to  ekogroszek
10 stycznia 2020 15:39

tekst trzeba czytać ze zrozumieniem, wtedy czytający może by pojął, że „bugajskich wieszczów” jest użyte w liczbie mnogiej, oraz jest tylko pewną przenośnią, chociaż osobiście znam kilku takowych. A co „ekogroszek” ma do „bugajskich wieszczów” tego nie wiem !

ekolożka
ekolożka
Reply to  walerian słomka
15 stycznia 2020 08:54

Ja postaram się wyjaśnić co może mieć ,,ekogroszek” do ,,bugajskich wieszczy”, otóż w Bugaju palą ekogroszkiem przez co mają czyste powietrze powodujące urodzaj wieszczów.
Niestety u nas na dole,w mieście a szczególnie na terenach położonych poniżej rynku bagienne opary oraz smog nie tylko, że zatrówają powietrze to niektórym skutecznie rozum zatrówają (sic!)

walerian słomka
walerian słomka
Reply to  ekolożka
15 stycznia 2020 16:55

a mnie się zdaje, że na Bugaju, u nie których dochodzi do hiperwentylacji, co jest dużo groźniejsze [ sic! ],

Nunga
12 stycznia 2020 09:29

Pewnie ten co poinformował redakcję, sam te znaki namalował. Nie bardzo jednak rozumiem o co cały ten szum. Symbol raptem nakreślony węglem, w żaden sposób niczego nie niszczący, który spłynie i zniknie z pierwszym deszczem. Daleko temu do zawłaszczania swer świeckich i tego rodzaju obiektów przez Kościół katolicki, który lubi w takich miejscach stawiać krzyże, kapliczki albo figury dróg krzyżowych (i można takie konkretne przypadki długo wymieniać).

ReceBoga
12 stycznia 2020 09:39

Wielka szkoda, że w artykule nie napisano więcej o symbolice i współczesnym znaczeniu „Rąk Boga” zwłaszcza, że więcej o nich znaleźć można choćby na stronie Rodzimego Kościoła Polskiego, formalnie zarejestrowanego w RP związku wyznaniowego (link pod moim nickiem).

Słowianin
12 stycznia 2020 09:53

Słowianie zasługują na poszanowanie własnej, rodzimej, etnicznej wiary i kultury. Sami przy tym również powinni pamiętać o kulturalnym zachowaniu i wzajemnym szacunku wobec innych. Znacznie lepszym sposobem na propagowanie swojej symboliki, od jej nakreślenia węglem na słupie (co na szczęście w żaden sposób nie naruszyło istniejącego oznakowania), jest wspieranie takich projektów jak np. „Rodzimowiercy na swoim” (link pod moim podpisem).

RKP.org.pl
12 stycznia 2020 12:31

Symbol Ręce Boga, z naczynia odkrytego w centrum Polski w Białej koło Łodzi, jest niewątpliwie rdzennym, rodzimym symbolem – wywodzącym się i pochodzącym z tej ziemi. Przypisywany jest ludności kultury przeworskiej, pierwotnie uznawanej za prasłowiańską, a w świetle najnowszych badań wiązanej również z Wandalami (którzy wyruszając na swą wielką wędrówkę pozostawili na tych terenach znaczącą część swoich pobratymców, w większości zasymilowanych później przez Słowian). W miarę przybywania materiałów archeologicznych, a zwłaszcza polepszania ilościowego stanu źródeł z wczesnych faz wczesnego średniowiecza, przyjmuje się, iż na terenie Polski dochodziło do zazębiania się tzw. okresu wpływów rzymskich, w którym rozwijała się kultura grobów… Czytaj więcej »

Simba
Simba
12 stycznia 2020 12:35

W artykule jest błąd. Jeśli symbol pojawił się na naczyniu przeworskim, to mamy do czynienia z Wandalami, plemieniem germańskim. Słowianie pojawili się tam kilkaset lat później. Zatem określenie „starosłowiański” jest tutaj błędne.

Opak
Reply to  Simba
12 stycznia 2020 15:25

Nie do końca i dla tego w artykule jest mowa o prasłowiańskim a nie słowiańskim symbolu.

Opak
12 stycznia 2020 13:05

Komuś serio przeszkadza namalowany węglem symbol? Ale już drużki kalwaryjskie, zawłaszczające teren na wschodniej części wzgórza, są całkowicie OK?

walerian słomka
walerian słomka
12 stycznia 2020 19:44

no i proszę, ilu objawiło się „bugajskich wieszczów”, co jeden to lepszy, w końcu dojdą do tego, że klasztor i dróżki należy wyburzy ! a oddawać cześć słońcu !
A wszystko przez prof. Żakiego, który coś tam niby odkrył, nie do końca zbadał, a na dodatek nadał nazwę od leżącej w dole wioski, Bugaj do „pseudo grodziska” nic nie ma, to wymysł Żakiego, powinien raczej napisać „grodzisko na górze Żar”.

Do Walerian
Do Walerian
Reply to  walerian słomka
13 stycznia 2020 10:03

Każdy ocenia swoją miarką.

ZbijGniew
ZbijGniew
14 stycznia 2020 21:10

a kultura „Przeworska”, to od Przeworów, którzy tę kulturę czynili? A może wtedy nie chciano by re odkrycia kojarzyły się z Słowiaństwem- ?

15
0
Would love your thoughts, please comment.x