Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przetarg na przeprowadzenie badań geologicznych, przygotowanie projektu budowlanego i uzyskanie pozwolenia na budowę dla kolejnego odcinka Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. To 20 km drogi ekspresowej S52 między przyszłymi węzłami Chocznia i Kalwaria Zebrzydowska Wschód. Czas na składanie ofert mija 25 lutego br.
Ten fragment trasy, będąc częścią drogi ekspresowej, będzie też południową obwodnicą Wadowic i północną Kalwarii Zebrzydowskiej, wyprowadzając ruch tranzytowy z obu miast. Zgodnie z wynikami GPR 2020/2021, tą drogą każdego dnia porusza się nawet ponad 20 tys. samochodów. Warto przypomnieć, że kilkukrotnie Kalwaria Zebrzydowska mogła mieć zbudowaną obwodnicę, ale niestety rządzący wówczas gmina decydenci nie chcieli podejmować koniecznych, choć nieakceptowalnych przez rzemieślników decyzji, którzy obawiali się utraty dochodów. Historia pokazała, że tylko na kilka lat odwleczono upadek rzemiosła.
Droga ekspresowa S52 będzie się zaczynać na zachód od Wadowic, w Choczni, na skrzyżowaniu z dzisiejszą DK52. Stąd pobiegnie na południe, gdzie przetnie się z drogą krajową nr 28. Tu powstanie węzeł Wadowice i tu też będzie łączyć się z przygotowywaną obwodnicą Wadowic. Następnie trasa skręci na wschód, przetnie ponownie DK52 (w miejscu węzła Jaroszowice) i dotrze do Kalwarii Zebrzydowskiej. Tu powstaną dwa węzły – Kalwaria Północ (na przecięciu z drogą wojewódzką nr 953) i Kalwaria Wschód.
Zakres badań geologicznych
Planujemy wykonanie na całym odcinku BDI ponad 6,6 tysiąca odwiertów i prawie 2,4 tysiąca sondowań. Średnia głębokość odwiertu to 11 metrów. Jeżeli zajdzie taka potrzeba, głębokość odwiertu może sięgać nawet 30 metrów. Celem badań jest poznanie budowy geologicznej terenu, pobranie próbek z określonej głębokości, szczegółowe określenie warunków podłoża i zbadanie warunków nośności.
Sondy będą wprowadzane na średnią głębokość 13 metrów. Celem sondowań jest zbadanie, jaki opór stawia grunt i jaką ma nośność.
Beskidzka Droga Integracyjna
S52 od Bielska-Białej do Głogoczowa nazywana jest Beskidzką Drogą Integracyjną. Połączy Bielsko-Białą i miasta leżące wzdłuż DK52 – Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską – z DK7 w Głogoczowie. Droga będzie miała 62,8 km i zostanie poprowadzona w nowym śladzie. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Planujemy wybudowanie 12 węzłów – Kozy, Kęty, Bulowice, Andrychów, Inwałd, Chocznia, Wadowice, Jaroszowice, Kalwaria Północ, Kalwaria Wschód, Sułkowice i Skawina.
Droga ekspresowa S52 ma obecnie dwa funkcjonujące odcinki, od Cieszyna do Bielska-Białej i od węzła Balice I do węzła Modlniczka. W grudniu 2024 r. dołączyła do nich Północna Obwodnica Krakowa. Wnioski o decyzje ZRID dla czterech odcinków planujemy złożyć w 2027 roku, a po ich uzyskaniu ogłosimy przetargi na realizację trasy. Droga będzie budowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).

About Author
You may also like
-
Sklepowy złodziej zatrzymany przez policjantów z Kalwarii Zebrzydowskiej
-
Zapraszamy na spotkanie z Arturem Brockim pt. Afryka okiem fotografa
-
MKS Kalwarianka na zgrupowaniu w Turcji – zwycięstwo w sparingu i kolejne wyzwania
-
Remiza OSP Leńcze po termomodernizacji
-
W niedzielę na skrzyżowaniu ul. Rólki i Mickiewicza doszło do groźnie wyglądającego zderzenia
-
Czy Julia Żugaj będzie niedzielną gwiazdą na Dniach Kalwarii?
-
Samochód dachował na krajowce w Barwałdzie
-
Gratka dla miłośników twórczości Chagalla! Wystawa w Muzeum Miejskim w Wadowicach
-
WCK poszukuje artystycznych osobowości – zgłoś się do Festiwalu Talenty!