GDDKiA na briefingu w Wadowicach ogłosiła kolejne przetargi na projekty BDI w tym dla odcinka Kalwaria Zebrzydowska Wschód

Na briefingu w Wadowicach GDDKiA ogłosiła przetargi na wykonanie badań geologicznych i dokumentacji projektowej dla dwóch kolejnych odcinków Beskidzkiej Drogi Integracyjnej (BDI): od Bulowic do Choczni oraz od Kalwarii Zebrzydowskiej do Głogoczowa.

Odcinek Bulowice – Chocznia (11,5 km)

To fragment o strategicznym znaczeniu dla mieszkańców Andrychowa i okolic. Codziennie trasą tą przejeżdża blisko 17 tysięcy pojazdów – dane pochodzą z Generalnego Pomiaru Ruchu z lat 2020–2021. Projektowana droga ekspresowa ominie Andrychów od północy, a dojazd do miasta zapewni nowy węzeł drogowy na skrzyżowaniu z ul. Batorego (DW781). Dodatkowy węzeł powstanie również w Inwałdzie.

Na odcinku tym planowana jest budowa 17 obiektów inżynierskich, w tym mostów, wiaduktów i estakad. Najdłuższy – ponad 200-metrowy most – zostanie wybudowany nad rzeką Wieprzówką w Andrychowie. Inwestycja obejmuje również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) w pobliżu Wadowic, 13 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności przekraczającej 4 mln litrów oraz trzy przejścia dla zwierząt.

Odcinek Kalwaria Zebrzydowska – Głogoczów (12 km)

To ostatni brakujący fragment Beskidzkiej Drogi Integracyjnej. Połączy on S52 z drogą krajową nr 7 (Zakopianką) poprzez rozbudowany węzeł Głogoczów. Na trasie przewidziano budowę dwóch nowych węzłów – Sułkowice (DW956) oraz Skawina (między Wolą Radziszowską
a Krzywaczką). Trasa pobiegnie na północ od obecnej DK52.

W ramach inwestycji zaplanowano budowę 33 obiektów inżynierskich, w tym niemal 900-metrowej estakady w Izdebniku. Przewidziano także 18 przejść dla zwierząt oraz 26 zbiorników retencyjnych o łącznej pojemności ponad 11 milionów litrów. Obecnie odnotowuje się tutaj najwyższe natężenie ruchu na małopolskim odcinku DK52 – niemal 18 tysięcy pojazdów dziennie.

Trwające już przetargi

W styczniu br. ogłoszono przetargi na wykonanie badań geologicznych oraz przygotowanie wniosków o wydanie decyzji ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) dla odcinków Hałcnów–Bulowice oraz Chocznia–Kalwaria Zebrzydowska Wschód. Zainteresowanie wykonawców było wysokie – wpłynęło odpowiednio 10 i 13 ofert.
W najbliższych tygodniach planowane jest wyłonienie wykonawców.

Zakres planowanych badań geologicznych

Na całej długości projektowanej trasy planowane jest wykonanie ponad 6,6 tys. odwiertów
o średniej głębokości 11 m (maksymalnie do 30 m), a także prawie 2,4 tys. sondowań (średnio 13 m głębokości). Celem badań jest szczegółowe rozpoznanie warunków geologicznych i nośności gruntu pod budowę drogi ekspresowej.

O inwestycji – Beskidzka Droga Integracyjna

Droga ekspresowa S52, licząca 61 km, połączy Bielsko-Białą z Głogoczowem, biegnąc nowym śladem przez Kęty, Andrychów, Wadowice i Kalwarię Zebrzydowską. Inwestycja obejmuje budowę 12 węzłów drogowych. BDI jest częścią Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do roku 2030 (z perspektywą do 2033 r.). Obecnie funkcjonują już trzy odcinki S52: dwa prowadzące od Cieszyna do Bielska-Białej oraz od węzła Balice I do Modlniczki, a także oddana w grudniu 2024 r. Północna Obwodnica Krakowa. Wnioski ZRID dla kolejnych czterech odcinków planowane są na 2027 r., po czym ogłoszone zostaną przetargi na realizację robót budowlanych.

W briefingu udział wzięli Stanisław Bukowiec (wiceminister Infrastruktury), Miłosz Motyka (wiceminister Klimatu i Środowiska), poseł Marek Sowa, wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar,  dyrektor krakowskiego Oddziału GDDKiA Maciej Ostrowski, przedstawiciele starostwa oraz wójtowie Lanckorony, Tomic, Spytkowic, burmistrzowie Wadowic i Kalwarii Zebrzydowskiej Tadeusz Stela oraz zaproszeni dziennikarze.

 

 

 

 

0 0 votes
Article Rating

About Author

Reklama
Subscribe
Powiadom o
guest


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Would love your thoughts, please comment.x